همه دستگاهها مکلف به اجرای برنامه های سند سازگاری با کم آبی هستند

در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی که در روز یکشنبه مورخ 7/10/99 برگزار شد، استاندار مرکزی تأکید کرد: همه دستگاهها مکلف به اجرای برنامه های سند سازگاری با کم آبی هستند استاندار مرکزی بر ضرورت توجه ویژه دستگاه‌های اجرایی استان به اجرای سند سازگاری با کم آبی تاکید کرد و گفت: مهمترین امر برای ما حفاظت و نظارت بر منابع آبی امان در هر شرایطی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، سیدعلی آقازاده در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی، اظهار کرد: برنامه سازگاری با منابع آب استان به تصویب کارگروه ملی رسیده که این سند باید ملاک کار تمامی دستگاه‌ها بویژه دستگاه‌های مرتبط باشد و شرکت آب منطقه ای مرکزی نیز باید نظارت بر این موضوع را انجام دهد.

وی افزود: فرمانداران نیز باید در شهرستان ها نظارت بر اجرای این سند را مورد توجه قرار داده و مرتبا شورای حفاظت از منابع آب را تشکیل دهند چراکه هیچ موضوعی مهمتر از این نیست که بتوانیم منابع آبی را در این شرایط کنترل کنیم و هیچ شرایطی نباید مانعی برای تشکیل جلسات شورای آب باشد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌ها مکلف هستند به اجرای این سند و باید به برنامه جامع استفاده از منابع آب استان دقت کنند.

آقازاده در خصوص برنامه ریزی برای انسداد چاه‌های غیرمجاز شهرستان ها گفت: تا پایان سال، شهرستان های اراک و خمین هر کدام مسدود کردن حداقل ۵ چاه، خنداب حداقل ۱۲ چاه، ساوه حداقل ۱۳ چاه و شازند حداقل ۱۶ چاه را باید در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حوزه نصب کنتورهای هوشمند تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت حاصل شده است، خاطرنشان کرد: سیاست ما بر این است که تا حد امکان به بهره برداران کشاورزی اختیار و مسئولیت بدهیم که بتوانند کمک حال دولت باشند. کشاورزی ما باید حداقل در همین شرایط فعلی حفظ شود و با استفاده بهینه از منابع آب و تغییر شیوه کشت و بهره برداری از منابع آبی، سطح زیرکشت افزایش پیدا کند. در نتیجه باید به گونه ای عمل کرد که کشاورز در سرنوشت خود دخیل باشد.

آقازاده در خصوص چاه‌هایی که مزارع پرورش ماهی را تغذیه می کنند، ادامه داد: به سبب شیوع ویروس کرونا، بازار فروش ماهی کمی کساد شده و برخی پرورش دهندگان هنوز نتواسنته اند ماهی خود را به بازار عرضه کنند در نتیجه نیاز است برای این افراد فرصتی در نظر  گرفته شود و انسداد چاه‌ها را برای این مزارع به تاخیر انداخت.

وی در خصوص دشت زرندیه و مشکلات تامین آب این شهرستان اضافه کرد: نگاه وزارت نیرو به تامین آب صنایع نگاه مثبتی است به این معنی که وزارت نیرو خود را مکلف می‌داند که آب مصرفی صنایع را تامین کند. سهم آب صنعت از کل مصرف کشور حدود دو درصد است اما میزان اشتغالزایی صنایع بیشتر از کشاورزی است، از طرفی کشاورزی یک محصول استراتژیک است و نمی توان آن را هم نادیده گرفت، باید ضمن حفظ سطح زیرکشت با استفاده از شیوه های نوین آبیاری، تولید را افزایش داد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: در خصوص دشت زرندیه باید از ظرفیت پساب شهرهای خود شهرستان و شهرهای اطراف استفاده کرد و از طرفی می توان از ظرفیت سرمایه گذارانی که قصد ایجاد صنایع آب‌بر در زرندیه را دارند در خصوص ایجاد شبکه تصفیه فاضلاب شهر مامونیه بهره برد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: راحت ترین کار برای مدیریت مصرف آب در زرندیه جلوگیری از استقرار صنایع جدید در شهرستان است اما بهتر است به گونه ای برنامه ریزی شود که در کنار رشد صنعت، منابع آبی نیز حفظ شود، البته که قطعا حفظ منابع آبی اولویت شهرستان است.

سعید فرخی بیان کرد: متوقف کردن فعالیت و توسعه اقتصادی قطعا عواقب ناخوشایندی برای کشور خواهد داشت که می‌طلبد در این خصوص توسعه صنعتی و تامین آب با هم پیش بروند.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار مرکزی نیز در این نشست ادامه داد: بدترین وضعیت افت منابع آبی در شهرستان زرندیه است، در شهرستان زرندیه تقریبا تمامی چاه‌های غیرمجاز مسدود شده و بیش از ۴۰ درصد چاه‌های شهرستان دارای کنتور هوشمند هستند که این اقدامات نشان از اقدامات خوب در این شهرستان دارد.

مهدی زندیه وکیلی بیان کرد: نمی توانیم در این بخش توسعه صنعتی را متوقف کنیم بلکه باید با یک تصمیم سخت استراتژیک، تغییر نوع بهره برداری از آب را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت های شهرستان زرندیه، اجرای شبکه فاضلاب در یک منطقه از این شهرستان بویژه در مرکز شهرستان است، همچنین در خصوص تغییر نوع بهره برداری از آب باید کشاورزی های سنتی به سمت کشاورزی های کم آب بر حرکت کنند.

در همین جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی از انسداد 172 حلقه چاه عیرمجاز از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان خبر داد. مهندس عزت اله آمره ای تصریح کرد:  در خصوص پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های فرم ۵ استان، از ۲۸۰ چاه هدفگذاری شده تاکنون ۹۲ چاه فرم ۵ پر و مسلوب‌المنفعه شده است.

آمره‌ای اضافه کرد: همچنین ۸۰ چاه جدیدالحفر نیز در سطح استان پر شده که با احتساب چاه های فرم ۵ تاکنون ۱۷۲ حلقه چاه در استان مسدود شده است.

وی ادامه داد: در راستای نصب کنتور حجمی از ۷۰۰ کنتور هدفگذاری شده تاکنون، در سال جاری ۲۶۶ دستگاه کنتور نصب شده است که سبب صرفه جویی 10 میلیون مترمکعب آب در استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی تاکید کرد: شناسایی و انسداد چاه‌های غیرمجاز یکی از مهم‌ترین برنامه ‌‌های این شرکت است که با قوت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه سند سازگاری با کم آبی استان مرکزی در جلسه کارگروه ملی تصویب شده است گفت: باید تا پایان برنامه هفتم توسعه حدود 690 میلیون مترمکعب آب در استان در بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و فضای سبز صرفه جویی گردد که عمده این صرفه جویی ها در بخش کشاورزی خواهد بود.

مهندس آمره ای از جمله پیشنهادات استان مرکزی که به تصویب کارگروه ملی سازگاری با کم آبی رسیده است را نیز برشمرد و افزود: پرهیز از استقرار صنایع پرآب طلب در دشتهای ممنوعه بحرانی و حتی شرکت شهرک های صنعتی استان با تصویب کارگروه سازگاری با کم آبی استان، اجرای پروژه الگویی حفاظت و بهره برداری مشارکتی آب زیرزمینی و سطحی با هدف توسعه حکمرانی محلی آب و واگذاری بهره برداری بخشی یا تمام سدها و بندهای کوچک ذخیره ای به حقابه بران و بهره برداران بر اساس شرایطی خاص را از جمله این پیشنهادات دانست.

وی در خصوص تحویل حجمی آب در شبکه های آبیاری نیز تآکید کرد: در این زمینه و بخصوص در شبکه آبیاری و زهکشی دشت ساوه که 23 هزار هکتار سطح زیر کشت آن است و حقابه بران زیادی هم دارد، تکلیف شده است برای هر نهر عمومی یک تشکل تشکیل بدهیم و آب را بر اساس نصب ابزار اندازه گیری بر روی تمامی سر دهنه ها و انهار به صورت حجمی تحویل این تشکل ها دهیم و آنها به حقابه بران تحویل دهند.

مدیرعامل شرکت آب مطقه ای مرکزی در خصوص مصوبات این جلسه نیز گفت: در این جلسه تأکید شد تمامی دستگاههای متولی برنامه های  پیشنهادی در این سند را اجرا کنند که از جمله برنامه های این سند صرفه جویی حدود 690 میلیون متر مکعب از منابع آب استT همچنین مقرر شد صنایع پرآب طلب در استان استقرار پیدا نکنند مگر با تصویب این کاگروه و رفع مشکل تأمین آب آنها و در خصوص رفع مشکلات تأمین آب شرب و صنعت شهرستان زرندیه  که چالش مهم این شهرستان است مقرر شد برای ظرفیت سازی از منابع دیگر از جمله پساب خود شهرهای شهرستان و شهرهای اطراف پیگیریهای لازم انجام و حدالامکان از استقرار صنایع آب بر در این شهرستان اجتناب شود و در بخش کشاورزی نیز مصرف بهینه در دستور کار قرار گیرد.