تشکیل بانک آب در شرکت آب و فاضلاب
اتخاذ رویکرد برای تغییر رفتار مصرف کنندگان نقش مهمی در پذیرش فناوری های نو دارد که لازمه این تغییر رفتار، تغییر نگرش است.
از چند دهه پیش ، کشورهای مختلف که با بحران آب مواجه شده بودند رویکردهایی را در تغییر نگرش و رفتار اجرا کرده اند، مقوله نگرش و رفتار و روند شکل گیری آن از جمله مباحث روانشناسی است که باید نقش اساسی در زندگی، اندیشه ها و رفتارهای فردی و اجتماعی داشته باشد. بویژه زمانی که موضوع حیاتی و خطیری به نام "بحران آب" با همه ی ابعاد و زوایای مختلف آن مطرح می شود ، ضرورت این نگرش و رفتار که تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند ، بیش از پیش نمایان می شود . این تجربه با بررسی و ارائه فرایند یک ایده ی جدید و نو آورانه ، زمینه های این تغییر نگرش و رفتار را در میان آحاد جامعه فراهم نموده و نمونه و الگویی برای امکان پذیری تحقق مدیریت مصرف آب را ارائه می نماید . که در آن مصرف کننده نهایی ، سرمایه گذار طرح و نهایتا شرکت آب و فاضلاب در آن ذینفع هستند.
اجزای اصلی طرح:
در این الگو محورهای اصلی و محرک طرح عبارتند از :
- فراخوان عمومی و ایجاد ذهنیت و تحریک افکار جامعه در رابطه با امکان مدیریت و بهینه سازی مصرف آب.
- فرهنگ سازی مدیریت مصرف از طریق طرح موضوع در میان بنیادی ترین لایه جامعه یعنی خانه و خانواده .
- ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان به منظور تحقق اهداف مدیریت مصرف آب .
- بستر سازی به منظور توجه دادن عموم مردم به اهمیت موضوع اقتصاد آب .
- ارائه الگویی برای اثبات صرفه های مالی و بازخوردهای اقتصادی مدیریت مصرف آب .
- تمرکز بر شیوه های ساده ، ارزان و قابل اجرای مدیریت مصرف آب.
- زمینه سازی در راستای تشویق عموم مردم برای اندیشیدن ، رواج خلاقیت و ابداع روش های اجرایی جدید برای مدیریت مصرف آب.
- افزایش سطح آگاهی و تمرکز بر مسئولیت های اجتماعی شهروندان
خروجی های کلیدی:
این تجربه با هدف نهادینه سازی یک آرزوی دیرینه و تحقق کوتاه مدت یا میان مدت "فرهنگ سازی مدیریت و بهینه سازی مصرف آب " ، تمرکز بر موضوع اقتصاد آب را در دستور کار عموم شهروندان و مدیران شرکتهای آبفا قرار دهد . هدف نهایی ، "ارائه مکانیزمی به منظور ترویج و نهادینه سازی فرهنگ مدیریت مصرف آب در میان مصرف کنندگان خانگی از طریق برقراری سیستم های انگیزشی مناسب ، امکان افزایش ظرفیت تامین آب و بهبود اقتصاد شرکتهای آبفا" است
آثار طرح در سازگاری با کم آبی |
|
کاهش برداشت از منابع آب آبی |
þ |
کاهش مصرف آب سبز |
|
کاهش مصرف آب آبی |
þ |
کاهش آلودگی آب |
|
افزایش بهره وری |
þ |
نام استان: اصفهان |
محل اجرای طرح: کاشان |
|
اثر حجمی سالانه (متر مکعب): 5 mcm در سال صرفه جویی |
|
هزینه اجرای طرح (میلیون ریال): 196000 |
||
بازه زمانی اجرای طرح: شش ماه |
کارفرما: شرکت آب و فاضلاب کاشان آدرس تارنما: abfakashan.ir |
مشاور: دفترتجهیزمنابع وتوسعه مشارکت abfakashan.ir/tajhiz |
پیمانکار: شرکت زاینده رود رطوبت آسان Ebrahim.shirani41@gmail.com |
نام و نام خانوادگی تکمیل کننده فرم: مهدی جعفـــرزاده
موقعیت شغلی: مدیربحران و پدافندغیرعامل
تاریخ: 4/3/98
گروه: شرب