تشکیل بانک آب در شرکت آب و فاضلاب

اتخاذ رویکرد برای تغییر رفتار مصرف کنندگان نقش مهمی در پذیرش فناوری های نو دارد که لازمه این تغییر رفتار، تغییر نگرش است.

از چند دهه پیش ، کشورهای مختلف که با بحران آب مواجه شده بودند رویکردهایی را در تغییر نگرش و رفتار اجرا  کرده اند،  مقوله نگرش و رفتار و روند شکل گیری آن از جمله مباحث روانشناسی است که باید نقش اساسی در زندگی، اندیشه ها و رفتارهای فردی و اجتماعی داشته باشد. بویژه زمانی که موضوع حیاتی و خطیری به نام "بحران آب" با همه ی ابعاد و زوایای مختلف آن مطرح می شود ، ضرورت این نگرش و رفتار که تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند ، بیش از پیش نمایان می شود . این تجربه با بررسی و ارائه فرایند یک ایده ی جدید و نو آورانه ، زمینه های این تغییر نگرش و رفتار را در میان آحاد جامعه فراهم نموده و نمونه و الگویی برای امکان پذیری تحقق مدیریت مصرف آب را ارائه می نماید . که در آن مصرف کننده نهایی ، سرمایه گذار طرح و نهایتا شرکت آب و فاضلاب در آن ذینفع هستند.

 

اجزای اصلی طرح:

در این الگو محورهای اصلی و محرک طرح عبارتند از :

  1. فراخوان عمومی و ایجاد ذهنیت و تحریک افکار جامعه در رابطه با امکان مدیریت و بهینه سازی مصرف آب.
  2. فرهنگ سازی مدیریت مصرف از طریق طرح موضوع در میان بنیادی ترین لایه جامعه یعنی خانه و خانواده .
  3. ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان به منظور تحقق اهداف مدیریت مصرف آب .
  4. بستر سازی به منظور توجه دادن عموم مردم به اهمیت موضوع اقتصاد آب .
  5. ارائه الگویی برای اثبات صرفه های مالی و بازخوردهای اقتصادی مدیریت مصرف آب .
  6. تمرکز بر شیوه های ساده  ، ارزان  و قابل اجرای مدیریت مصرف آب.
  7. زمینه سازی در راستای تشویق عموم مردم برای اندیشیدن ، رواج خلاقیت و ابداع روش های  اجرایی جدید برای مدیریت مصرف آب.
  8. افزایش سطح آگاهی و تمرکز بر مسئولیت های اجتماعی شهروندان

خروجی های کلیدی:

این تجربه با هدف نهادینه سازی یک آرزوی دیرینه و تحقق کوتاه مدت یا میان مدت "فرهنگ سازی مدیریت و بهینه سازی مصرف آب " ، تمرکز بر موضوع اقتصاد آب را در دستور کار عموم شهروندان و مدیران شرکتهای آبفا قرار دهد . هدف نهایی ، "ارائه مکانیزمی به منظور ترویج و نهادینه سازی فرهنگ مدیریت مصرف آب در میان مصرف کنندگان خانگی از طریق برقراری سیستم های انگیزشی مناسب ، امکان افزایش ظرفیت تامین آب و بهبود اقتصاد شرکتهای آبفا" است

آثار طرح در سازگاری با کم آبی

کاهش برداشت از منابع آب آبی

þ

کاهش مصرف آب سبز

 

کاهش مصرف آب آبی

þ

کاهش آلودگی آب

 

افزایش بهره وری

þ

 

 

نام استان: اصفهان

محل اجرای طرح: کاشان

 

 

 

اثر حجمی سالانه (متر مکعب):

5 mcm در سال صرفه جویی

 

هزینه اجرای طرح (میلیون ریال): 196000

بازه زمانی اجرای طرح: شش ماه

 

 

کارفرما: شرکت آب و فاضلاب کاشان

آدرس تارنما: abfakashan.ir

مشاور: دفترتجهیزمنابع وتوسعه مشارکت

abfakashan.ir/tajhiz

پیمانکار: شرکت زاینده رود رطوبت آسان

Ebrahim.shirani41@gmail.com

 

نام و نام خانوادگی تکمیل کننده فرم: مهدی جعفـــرزاده

موقعیت شغلی:  مدیربحران و پدافندغیرعامل

تاریخ: 4/3/98

 

گروه: شرب

  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 721