جلب مشارکت آموزش وپرورش درتوسعه فرهنگ مصرف بهینه آب

دراواخر اسفندماه سال 1396در استان اصفهان شرایط ویژه آبی اعلام شد.اگر چه205شهر کشور در آن زمان دروضعیت تنش آبی بسر می بردند(تنش آبی : درشرایطی است که حجم منابع آبی با میزان مصرف مساوی باشد)اما شرایط استان اصفهان نگران کننده تر از آن بود.

سدزاینده رود به عنوان بزرگترین مبنع آبی استان ، فقط 132میلیون مترمکعت معادل 8درصد حجم کل سد آب ذخیره داشا که بخشی از آن هم بدلیل رسوبات دریاچه ،قابل برداشت نبود واین به معنای نزدیک شدن به روز صفر آب آشامیدنی برای بیش از 4میلیون شهروند در56شهر آب طرح بود. یکی از راهکارهای فرهنگی پیشنهادی ،درک شرایط برای مصرف کنندگان بودوآموزش وپرورش به عنوان متولی امر فرهنگ جامعه یکی از مطرح ترین گزینه ها ، برای ترویج مصرف بهینه در خانواده ها ودر نتیجه در سطح جامعه مصرفی بود.به تجربه ثابت شده بود که  دانش آموزان بیشتراز سایر اقشار آماده دریافت پیام کمبود آب هستند واز طرفی مهمترین جوامع هدف برای تامین آب اضطراری ، محیط های آموزشی بود.مسئولین آموزش وپرورش نیز بحران وکمبودآب رادغدغه اصلی خود میدانستند. پس از بحث وبررسی های اولیه، تفاهم نامه فیمابین درمردادماه97درحضوراستاندارمحترم اصفهان وقت به امضای مدیران ارشد دونهاد رسید این تفاهم نامه درسه فصل اقدامات فرهنکی-فنی وسایر در26بند به تایید طرفین رسید. اولین اقدام ، اعلام وضعیت مصارف مدارس  وراهکارهای کاهش مصرف به آموزش پرورش بود .اعلام مصارف تجمیعی ، تجربه ای بود که برای اولین بار اتفاق می افتاد .مسئولین ،اطلاعات مصارف را با مصرف انتظاری خود مقایسه کردند وبرنامه پایش مدارس با هدف کاهش مصرف شروع شد.برای اولین بار .مدارس موظف شدند ضمن رعایت کاهش مصرف، قبوض مصرفی خود راهم ، از بودجه خودشان بپردازند بنابراین همگی مراقب هدررفت ها ، مصارف اضافی و فضای سبز ، شیر های خراب شدند.مدارسی که نیاز به بررسی فنی داشتند مشخص شدند.درجاهایی که نیاز بود تجهیزات کاهنده مصرف دراختیارآنان قرارداده شدهمچنین تشکیل جلسات  هم اندیشی یا موضوع آب ، درسطوح مختلف مسئولین،مدیران، کادر آموزشی ، دانش آموزان واولیاءنتایج مناسبی دربرداشت. فرهنگ کاهش مصرف  مانند مسابقه ای درهمه سطوح گسترش یافت .به عنوان نمونه فرهنگیان زیادی درفراخوان کاهش مصرف واحدهای مسکونی خود شرکت کردند.مقایسه مصارف منازل یکصد فرهنگی بین تابستان سال97 با سال قبل نشان دهندهمتوسط 38 درصد کاهش بود . تجربه جلب مشارکت اقشار فرهنگی ، ثابت کرد سازگاری با کم آبی از طریق همکاری مشترکین میسر خواهد بود ومصرف کنندگان بهترین یاوران مصرف بهینه  آب خواهند بود . مصارف  حدود6000مدرسه استان نیز بیانگر کاهش زیر بود: 
آب شرب شهری مصرف 96 مصرف97 میزان کاهش درصد کاهش
مصرف مدارس (متر مکعب) 1398813 1181992 216821 18.3
 
اجزای اصلی طرح:
  • شرکت آبفا استان اصفهان
  • اداره کل آموزش پرورش استان اصفهان
خروجی های کلیدی: 
  • کاهش 18درصدی درمصارف مدارس استان اصفهان
  تاریخ ثبت : 25 شهریور 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 404